Beliggenhet

Ameliahaugen barnehage ligger på Marielund på Sør-Tromsøya. Vi har gangavstand til Tromsø museum, Telegrafbukta og Folkeparken. Buss 33 / 34 stopper rett ved barnehagen. Avdelinger: Sletta: 9 barn i alderen 0 - 2,5 år. Avdelingen er spesielt tilpasset de yngste barnas behov. Haugen: barn i alderen 2 - 6 år. Antall varierer ut fra barnas alder. Vi har et stort, kupert uteområde med områdets beste akebakke og en stor grillhytte. Ungene elsker å ake, leke i snøen, klatre i trærne, leite etter meitemark og andre småkryp. Vi har potetland og plantekasser hvor vi sår sukkererter m.m.

Noen elsker å være ute mens andre elsker lego. Noen liker forming mens andre foretrekker gode samtaler. For oss er det viktig å gi et tilbud som kan favne de fleste på en eller annen måte. Dette styrer vår profil. Våre fokusområder er barns psykiske helse og språk. Metodene vi brukes styres av barns interesser og det vi ser av utfordringer som enkelte kan ha. Barn er som voksne. Noen liker å springe fra fjelltopp til fjelltopp mens andre ønsker å sitte fordypet i en god bok.

Vi har en stor utelekeplass der de minste kan gå på oppdagelsesferder. Lekeplassen gir gode utfordringer til store og små.