Kost

Barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid. Hos oss har vi en liten grønnsakshage hvor barna er med på å sette poteter og vi sår, f.eks. sukkererter. Barns medvirkning ivaretas gjennom de valg de tar når vi serverer mat. (Innenfor de rammene vi har for et sunt kosthold)

Kost

Barn er prisgitt voksnes valg. Vi skal derfor være bevisst hvilken mat som bestilles inn.

Barna skal få et sunt og variert kosthold i barnehagen.  Vi legger Helsedirektoratets anbefalinger for sunt kosthold til grunn når vi planlegger hva vi skal servere barna. I tillegg ser vi hva barna foretrekker innenfor disse rammene. Barn som får servert variert kost, venner seg etterhvert til ulike smaker.

Ca kl. 7.30: Hvis barna ikke har spist før de kommer, spiser de medbrakt matpakke.

Ca kl. 11.15: Dette er dagens hovedmåltid. Utover det som er nevnt under, hender det at vi lager  pizza med karbonadedeig og hjemmelaget tomatsaus.

Mandag, tirsdag og torsdag serverer vi grovbrød og knekkebrød med variert valg av pålegg. Det serveres alltid grønnskaker til. Vi varierer og introduserer ulike smaker. Oliven, kikerter, bønner, tomat, paprika, agurk, gulrøtter, finstrimlet hodekål, kålrot, salatblader, mais osv. Barn velger selv hvilke grønnsaker de vil ha men vi oppfordrer barna til  å prøve det de sier de ikke liker.

Onsdager serveres havregrøt kokt med raspa epler og 4korn.

Fredager serveres et varmt måltid. Det kan være ovnsbakt torsk og laks, hjemmelagde karbonadekaker, fiskekaker med ovnsbakt potet og grønnsaker. (Blomkål, brokkoli, gulrøtter, kikerter m.m.) Barn foretrekker oftest rå grønnsaker. Vi lager også hjemmelaget tomat- evt blomkålsuppe samt fullkornspasta med hjemmelaget kjøttsaus, med jevne mellomrom.

Uforutsette hendelser kan gjøre at vi avviker fra de opprinnelige planene.