Språk,lek og gode vennskap

Vi definerer oss selv ut fra tilbakemeldinger vi får fra andre. Derfor får språkutvikling en sentral betydning for barns trivsel, selvbilde og samspill med andre. Leken er den viktigste arenaen for barna i barnehagen, både for å oppnå tilhørighet og for å utvikle vennskap. Barn lærer og sosialiseres gjennom lek.

De yngste kommuniserer med fakter og lyder. Etterhvert som barna blir eldre bruker de språket til å definere roller i lek, underbygge elementer i lek og gi hverandre lekekoder.

Vår oppgave er å legge tilrette for et språkstimulerende miljø. Vi har fokus på å lese bøker, snakke om innhold og filosofere over fenomener i bøkene vi har fokus på. Vi jobber også med "grep om begreper". Vi velger ut fokusord som vi jobber med. På Haugen har de  fokus på språket som fenomen. (Bokstaver, lyder m.m .) I tillegg skal personalet være aktiv deltakende i samspill med barna.

Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen er en forutsetning for god læring og mestring. Gjennom bordaktiviteter og frilek inne og ute skapes relasjoner som kan styrke barnas opplevelse av egenverd, selvkontroll og prososial atferd.

Vi har en flott lekeplass og mange fine naturområder i umiddelbar nærhet. Det er viktig å oppleve glede ved å ferdes ute i naturen og undre seg over dens mangfold. Folkeparken og bukta blir aktivt brukt på turdagene våre.

På Sletta har vi et eget rom der barna kan klatre på puter eller skli. På Haugen har de ribbevegg, "tjukkas" og noen puter til å klatre på. Det er viktig å kunne være fysisk aktiv inne også. Spesielt når vinteren kommer og det er tungt å bevege seg ute for de minste.