Barns trivsel, voksnes ansvar

Barn er litt som voksne. Noen går tur fra fjelltopp til fjelltopp mens andre sitter fordypet med en bok. Noen barn elsker å bygge med lego / leke i dukkekroken. Andre liker å skli i akebakken. Barn skal få medvirke i egen hverdag derfor er det viktig å ha et tilbud som favner de fleste. Dette styrer vår profil. Våre fokusområder er språk og barns psykiske helse. Metodene vi bruker styres av barns interesser og det vi ser av utfordringer som enkelte kan ha. Personalets rolle er å finne ut hva barna i gruppa har behov for.

For at barn skal ha optimale rammer rundt seg, trenger de voksne som observerer, ser og tar del i deres hverdag. Vi skal prøve å fange opp signaler som barna gir når det gjelder trivsel, og vi må evaluerer oss selv. Hvem er jeg i møte med barna på avdelingen? Hva tilbyr jeg barna? Her er tall fra siste brukerundersøkelse: